Název T-shirt (triko) pochází od střihu ve tvaru písmene T. V 19. století se nosilo spodní prádlo „podvlíkačky“ jako v podstatě jakási kombinéza. Později začali dělníci v různých pracovních prostředích zejména horkých nebo na polích nosit jen „vršky“, které si sami odstřihovali. Toho si všimly oděvní firmy a začaly tyto kousky oděvu vyrábět ve velkém. Tak vznikl střih a i použité materiály odpovídali téměř dnešku. V šedesátých letech minulého století začalo nošení trička oddělovat mladé rebely od slušných mladíků, kteří nosili košile. Skutečný boom nastal, když si bílé triko ve filmu oblékli tehdejší ikony Marlon Brando nebo James Dean. Pak už se začala produkce triček zvyšovat po celém světě až do obrovského objemu výroby, jaký známe dnes.
Dnešní trička se většinou vyrábějí z bavlny, polyesteru, viskózy, nejčastěji z různých směsí těchto materiálů. Dobré je dávat si při koupi pozor na tzv. gramáž, ze které vyplývá tloušťka látky (hmotnost látky v gramech na metr čtvereční). Hodnoty se pohybují od 140g/m2, kdy je tričko téměř průsvitné až po 320g/m2, to už jde o materiál na mikiny. Ideální hodnota je někde mezi. Dalším kritériem pro nákup kvalitního trička bude země výroby (made in) a značka. Vyplatí se trochu si připlatit za „lepší“, ovšem není nutno v tomto sortimentu přeplácet, stačí se jen zajímat o jakou firmu jde, a zda dávají důraz na kvalitu, a nebo jen na kvantitu, jako například výrobci z Číny. V neposlední řadě bude rozhodně morální nekupovat trička, které jsou sice „za hubičku“, ale například „made in bangladesh“, kdy je téměř jisté, že nízkou cenu zaručila dětská práce a nelidské podmínky při výrobě.
Pak už se můžete směle pustit do koupě. Dobré bude, mít představu, co konkrétně potřebujete. Správným střihem trička můžete ledacos zakrýt. Funkční bude zase dobře sloužit při sportu. Výrobci dnes umí i elegantnější, decentní varianty, které se budou hodit do práce nebo ke společenštějším příležitostem.
Na závěr jeden malý tip. Základní kousky triček „basic“, tzn. jednobarevná, jsou tím myšlena hlavně bílá a černá, zkuste nakoupit v e-shopech s reklamními předměty. Některé obchody prodávají i po jednom kusu a nenechte se mýlit, kvalita nebývá vůbec špatná. Ostatně, která firma, by darovala svým obchodním partnerům, nekvalitní věc. I cena je příznivá.
Potiskem na tričku můžete vyjádřit svou osobnost a nebo třeba jeho nákupem podpořit nějakou charitu.